Samstag, Dezember 14, 2013

Ein weiteres Hindernis für die Männerrechtsbewegung

Seit Jahren wird in der Männerbewegung diskutiert, warum die von uns vorgelegten Forschungserkenntnisse nicht stärker vom Mainstream aufgegriffen werden und sich viele Männer stattdessen weiter Schaden zufügen lassen. Eine Erklärung dafür könnte in einem Phänomen liegen, das Psychologen als "ironic effect" bezeichnen:

"Motivated forgetting" is an especially galling species of ironic effect: when a message makes you feel vulnerable – for example, by reminding you of the ways in which your gender or ethnicity places you at a disadvantage – you're more likely to find ways, conscious or otherwise, to forget it, in order to retain a sense of self-control. In a study to be published in the Journal of Consumer Research, marketing experts found that students who were reminded of their university's poor performance were less likely to remember an advertisement offering a discount at the campus bookshop. "Consider an advertisement for breast cancer prevention," the researchers write. "If the ad makes … women’s vulnerability to the disease" salient in their minds, they could "feel threatened and exhibit defensive responses, such as decreased ad memory."


Als problematisch bewertet wird auch der sogenannte "slacktivism", eine Kreuzung aus den Worten "activism" (Aktivismus) und "slack" (Flaute, Stillstand), der daraus bestehen kann, dass man glaubt, indem man sich auf irgendwelchen Websites über seinen Ärger Luft gemacht habe, habe man schon genug für eine politische Bewegung getan:

There are many reasons to be sceptical of the benefits of "slacktivism" (...) but new research (...) suggests it might be actively damaging. In a series of experiments at the University of British Columbia, people were invited to make low-cost expressions of support for good causes, either privately (by signing a petition) or publicly (by coming to the front of the room to sign the petition, accepting lapel pins, etc). The results, in brief: the more public the commitment, the less willing people are to give a higher-cost donation of money or time. "Once we’ve shown our support and earned the status associated with joining a cause," explains Adam Grant, outlining the likely mechanism involved, "we feel less obligated to follow through with a meaningful contribution to that cause."


Und deshalb werden ganze Foren unentwegt mit Empörungspostings vollgeschrieben, während die konkrete tatkräftige Unterstützung für Vereine wie MANNdat und AGENS gering bleibt.

Hier findet man den vollständigen Artikel und hier ein paar Tipps an die Aktiven der Männerrechtsbewegung, wie man mit "slacktivism" besser umgehen kann.

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