Dienstag, April 02, 2013

Feminismus und Rassismus: Wechselwirkungen und Parallelen

Auf der männerpolitischen Website A Voice for Men beschäftigt sich Mateusz Wacek mit der Nähe von Feminismus und Rassismus. Dazu legt er zunächst einmal dar, dass die Tatsache, dass wesentlich mehr Männer als Frauen im Gefängnis sitzen, auf keine Minderwertigkeit von Männern hinweist, wie es in manchen sexistischen Pamphleten gern dargestellt wird, sondern vermutlich denselben Ursachen zu verschulden ist wie der Umstand, dass mehr Schwarze im Gefängnis sitzen als Weiße. Bis hierhin ist der Gedanke nicht neu; er wurde schon von anderen Antisexisten – beispielsweise Kevin Fuchs – ausführlich erörtert. Interessanter werden Waceks Gedankengänge in den folgenden Absätzen:

Here’s the thing, though, all the “What if we just replaced ‘men’ with ‘blacks’ in these slogans,” or “What if, instead of women’s groups clamoring about men’s violence against women, and claiming the need to take back the night from violent men, a white group clamored about black’s violence against whites, and claimed the need to take back the night from violent blacks?” conjectures were purely hypothetical. Well, until now (...).

The White Student Union has been making claims about the “very large problem of black-male-against-white-female crime”, and using this as reason/justification/excuse to go on very visible patrols, ostensibly to protect innocent whites (and especially, white women). No word yet on if they suggest white women also dress as "sluts" while walking on patrol.

It should come as no surprise to any MRA how much the rhetoric from this group matches the speech from feminists. Remove the racial element from the White Student Union, or add a racial element to feminists, and it would be hard to tell where the quotes came from.


Letzeres liegt wohl in der Natur der Sache: Für den (radikalen) Feminismus sind Frauen bzw. Männer dasselbe wie für einen Rassisten die unterschiedlichen "Rassen". Nachdem Wacek bei mehreren Zitaten raten lässt, ob sie von Rassisten oder Feministen stammen, um damit die Austauschbarkeit von rassistischer und feministischer "hate speech" zu veranschaulichen, führt er weiter aus:

This group is claiming that black criminals preying on white victims justifies demonizing an entire race, in pretty much the same way that feminists claim male criminals prey on female victims, and demonize an entire gender. Honestly, if someone were to write a satirical story, a work of fiction meant to demonstrate the bigotry in feminism by comparing it to racism, it would fit with the reality of what is going on at this moment almost perfectly.

It is important to note the similarity in this group’s rhetoric to the feminist rhetoric, how targeting a race as suspect of criminality and violence is as abhorrent as targeting a sex for the same. However, also important to note is how the group uses white (no pun intended) knighting to further itself. They don’t just protect whites from blacks. No, they protect white women from black men. It’s as though they realized that they would have a pretty hard sell with the whole "White group stereotyping blacks, and claiming that all blacks are violent criminals" deal, and so decided to go with the selling point of protecting women. After all, the focus of the group is stopping violence against not just whites, but white women (or so they say, and they say repeatedly). Who can argue with ending violence against women? It’s the same attempt at legitimacy used by the Klan back in the day. Hate groups used to use the “Scary black man” (...) image to justify fearing black men, and when you fear a group, you can more easily justify hating that group. After all, you’re not the bad guy, picking on innocent victims… you’re resolutely standing up to the forces of evil.


Wacek will in seiner Analyse auf einen Mechanismus hinaus, den man in der Diskriminierungsforschung als "Intersektionalität" bezeichnet: Bestimmte Eigenschaften oder Gruppenzugehörigkeiten, die zu einer Diskriminierung führen (hier Männlichkeit und schwarze Hautfarbe), addieren sich so zueinander, dass daraus eine exponential gewachsene Diskriminierung entsteht. Ein Diskriminierungsfaktor allein (Männlichkeit oder schwarze Hautfarbe) führt noch zu keiner Vielzahl an Lynchaufrufen, wohl aber deren Addition (schwarze Männer):

The scary black man image might not be acceptable to the majority of America, but remove the racial element, make it about scary men of all races, and it’s easily used by feminists. Fearing (and then hating) men because they’re men might not go down so well, at least with the less gullible male white knights so valuable to feminists. However, fearing and hating men because men are a threat to all women, and do such horrible things to women… well, that’s justified. Then, misandry is merely defensive. I’m not saying that hatred of men based on irrational rationalization might lead to violence against men. I’m saying it will, because it has. Black men weren’t lynched solely because they were black. They were lynched because they were black males. Black women weren’t murdered for whistling at white boys. Unfortunately, we’re more than willing to look at the racial angle, but very hesitant to look at the sex angle.


Dieselbe Form von Intersektionalität gibt es auch im Europa der Gegenwart:

A Romani camp was attacked (well, the men… women and children were warned to leave) by an Italian mob (...) all due to a false rape accusation by an Italian girl. The Romani men weren’t solely attacked because of their ethnicity, but ethnicity plus gender.


Dass die Diskriminierungsforschung, die sich sonst stark mit dem Problem Intersektionalität auseinandersetzt, Männlichkeit bislang als Faktor von Diskriminierung ausblendet, ist ein Fehler. Besonders frappierend ist, dass es derzeit Bestrebungen gibt, die Thematisierung dieser Diskriminierung zu verbieten, weil sie unweigerlich auch "antifeministische" Kritik beinhalten würde. Dass inzwischen diejenigen, die vorgeben, gegen Diskriminierung zu sein, in Wahrheit Diskriminierung längst unterstützen und verstärken, ist nicht frei von schwärzester Ironie. Wer Diskriminierung ernsthaft bekämpfen will, wird nicht umhin kommen, sich mit jener Ideologie auseinanderzusetzen, die mit ihren vielfältigen Diskrimierungen am stärksten in unseren Institutionen verankert ist.

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